Markkinoinnin hyvä tapa

1. mitä tarkoittaa hyvän tavan vastainen menettely markkinoinnissa: Tämä tarkoittaa sitä, että mainonnassa ei viestitetä yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyjen periaatteiden vastaisia arvoja.

2. mistä tietää mikä on hyvän tavan vastaista:Hyvän tavan noudattaminen markkinoinnissa kertoo myös yrityksen yhteiskuntavastuusta  siitä, miten yritys kunnioittaa yhteisiä arvoja ja mitä se haluaa viestiä omista arvoistaan.

3. mitä tarkoitetaan syrjivällä mainonnalla:Syrjivällä mainonnalla tarkoitetaan sitä, että jotakin ihmisryhmää alistetaan, halvennetaan tai loukataan sukupuolen, uskonnon, rodun tai vammaisuuden perusteella. Mainonta ei saa vahvistaa yhteiskunnassa jo olevia syrjiviä asenteita.

4. onko alastoman ihmisen esittäminen mainoksessa aina syrjintää:Kun seksuaalisuutta käytetään korostetusti tehokeinona ja esitystapa on naista tai miestä halventava, mainonta on hyvä tavan vastaista.

5. miksi on tärkeää esittää kaikki etniset ryhmät tasavertaisina mainonnassa:Eri kulttuurit ja etniset ryhmät on esitettävä mainoksissa yhdenvertaisina. Tietyn etnisen ryhmän halventamisella on aina myös laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia: ennakkoluulot ja asenteet saattavat levitä koskemaan kaikkia etnisiä vähemmistöjä.

6. miksi väkivalta ei lähtökohtaisesti ole hyväksyttävää mainoksissa:Väkivaltaista käyttäytymistä ja toisen henkilön omaisuuden vahingoittamista ei pidetä hyväksyttävänä, joten väkivallan käyttäminen mainoksen tehokeinona on lähtökohtaisesti hyvän tavan vastaista.

7. millaista voi olla piittaamattomuus mainonnassa:Mainokset muokkaavat yhteiskunnan arvopohjaa ja saattavat vaivihkaa tehdä epätoivotuista toimintamalleista hyväksyttyjä, jopa tavoiteltuja. Erityisesti turvallisuusnäkökohtien unohtaminen mainoksessa saattaa johtaa siihen, että mainoksen toimintamallin matkiminen aiheuttaa vakavan vaaratilanteen. Jos mainoksessa rikotaan tuotteiden ja palveluiden turvallisuusmääräyksiä, mainos on yleensä myös hyvän tavan vastainen.

8. mitä erityistä pitää ottaa huomioon ulkomainonnassa:Mainoksia suunniteltaessa on otettava huomioon kansalaisten oikeus rauhalliseen asuinympäristöön. Alaikäisten ei pitäisi kohdata mainoksia, joissa on esim. heidän ikä- ja kehitystasoonsa sopimattomia seksuaalisia ärsykkeitä.

9. miksi alaikäisiä pitää suojella mainonnalta:Alaikäisillä kriittinen ajattelu ja ironiantaju ovat usein vasta kehittymässä. Siksi alaikäinen on aikuista alttiimpi mainonnan tehokeinoille ja vaikutuksille.

 

Mainonnan tunnistettavuus

1. mitä tarkoittaa mainonnan tunnistettavuus:

2. onko piilomainonta ok:

3. miten advertoriaali voidaan tunnistaa lehden varsinaisista artikkeleista:

4. anna esimerkki sponsoroidusta tv-ohjelmasta: